maanantai 27. elokuuta 2007

From Russia with Love

Hankin kesällä uuden auton myötä myös uudet talvirenkaat, niin kuin tavallisesti on tapana. Renkaiksi olen yleensä valinnut, hieman Suomalaiskansallista nurkkapatrioottista ylpeyttä tuntien, Nokian nastarenkaat. Tokihan suomalaiset talvirenkaat ovat parhaat, ehkä joskus vähän meluisat, mutta pidoltaan omaa luokkaansa. Hinta on yleensä kalleimmasta päästä, eihän sille mitään voi, suomalainen työ maksaa. Ja toki olen halukas kotimaista työllisyyttä tukemaan.

Tuttu juttu Sinullekin?

Perjantaina renkaita autotalliin siirtäessäni havahduin pieneen tekstiin renkaan kyljessä ”MADE IN RUSSIA”.

Siis mitä Barumia? Olen kyllä kuullut Nokian tehtaista Venäjällä, mutta jotenkin hyvässä uskossa kuvittelin niiden valmistavan Suomessa Euroopan markkinoille tulevat renkaat ja paikan päällä isoille idän markkinoille menevät renkaat. Ymmärrän kyllä, tätä se globalisaatio on, pörssiyhtiöt siirtävät tehtaansa sinne mistä halvimmalla tuotantopanokset saavat. Mutta jotenkin naiivisti pidin Hakkapeliittoja suomalaisina…

Ensin ajattelin, että joku väärinkäsitys tai sattuma on nyt sitten vain omalle kohdalleni osunut, niinpä kysyin naapurilta missä hänen Nokiansa on tehty. Vastaus oli Indonesiassa.

OK! Ymmärretään, viesti tuli perille…

”Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan.”

Jos suomalaisyritys ostaa renkaansa sieltä mistä ne halvimmalla saa, niin toki tämän osaa kuluttajakin. Hankook (en tiedä, enkä välitä, missä ne valmistetaan) on melkein puolta halvempi. Taannoisessa saksalaisessa arvostetussa (Promobil extra Winter-Spezial 11/2005) talvirengastestissä Hankook todettiin Nokian rengasta paremmaksi.



Johtopäätökset?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Minulla oli edellisessä autossa alla Hankookin talvikummit, eikä noissa mitään ongelmaa ollut. Kaksi talvea ehdin ajaa (yhteensä noin 30 000 km), ja niiden jäljiltä renkaat olivat vielä aivan ajokelpoiset kun autonvaihdon aika tuli.

Talviajossa renkaalta ei oikeastaan niin kauhean ihmeellisiä ominaisuuksia vaadita. Kunhan pitoa riittää, niin talvinopeuksilla pärjää kyllä renkaalla kuin renkaalla.