tiistai 11. joulukuuta 2007

Lisa Sounio ja muut bisnesenkelit

vai pitäisikö sanoa koulukiusaajat tai nousukasjuntit? Ystäväni Akseli on blokissaan kirjoitellut Leijonan kita – ohjelmasta ja aivan erityisesti design- ja brandiasiantuntija Lisa Souniosta.

En ole juuri viitsinyt asiaa kommentoida, kun en ollut edes yhtään kokonaista jaksoa itse TV:stä katsonut. Kuitenkin tässä joitakin viikkoja sitten yritin katsoa jaksoa jossa nämä herrat ja rouvat rusikoivat koulupojan vedenpuhdistusidean tarpeettoman töykeästi ja ilkeästi maanrakoon. Käsittämätöntä kuinka aikuiset ihmiset telkkarissa nöyryyttävät ja itkettävät nuorta poikaa, tätä sitten kutsutaan viihteeksi…



Mitä näille ns. bisnesenkeleille maksaisi ystävällisyys? Paljon mieluummin katsoisin ohjelmaa jossa tätäkin poikaa olisi kiusaamisen sijaan tuettu. Häntä olisi voinut ihan isällisesti opastaa selvittämään keksintönsä taustoja, tutkimaan jo tuotettuja sovelluksia, kuvaamaan ideansa selvemmin ja tekemään yksityiskohtaisempia laskelmia itse tuotteesta, rahoitustarpeesta ja markkinoista.

Menestyneiden esikuvaliikemiesten ja – naisten opetus ja ohjaus olisi varmasti miellyttävämpää katseltavaa kuin öykkärimäinen lapsen pahoinpitely. Lopputuloksena olisi voinut olla nuorukaiselle itsetuntoa kohottava kokemus telkkarissa ja "hieno idea, palaa asiaan, kun nämä ja nämä asiat on selvitetty" -terveiset menestyneiltä mentoreilta. Jari Sarasvuon isännöimä Diili oli todellakin tässä suhteessa aivan eri tasoa. Toisaalta, Jarihan onkin hieno ihminen ja ihan oikea miljonääri, eikä todellakaan käyttäydy kuin nousukasjuntit.



Eilisessä Aamulehdessä taloussivuilla tamperelainen Marko Tilvis ihmettelee, mikseivät Leijonat ole täyttäneet lupaustaan 20.000 euron rahoituksesta. Keskustelupalstoilta ja blokeista saa lukea, että lupauksia on jäänyt täyttämättä myös muidenkin vierailijoiden suhteen. Ilmeisesti tämä keksijöiden ja katsojien huijaaminen kuuluvan ihan formaattiin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Den

BBC spokesman said: "After the initial agreement is made on camera, both parties enter a period of due diligence. Sometimes during this period the deals fall through."[1] In fact, the BBC has never made a secret of this, with follow-up programmes openly admitting that many deals ultimately fell through

Mielestäni tällainen roska ansaitsee muutakin kuin blogikirjoittelua. Niinpä TV-katsojana, kuluttajana ja markkinoinnin päättäjänä lupaan:
* etten aio enää ohjelman katsojalukuja nostaa.
* etten käytä kyseisten öykkäreiden omistamien yritysten palveluita jos niitä vain suinkin voin välttää.
* En osta maikkarilta mainosaikaa, niin kauan kun heidän käsityksensä sopimusmoraalista, moraalista yleisemminkin ja viihteestä, on näin kieroutunut. En haluaisi tuotteidemme maineen tahriintuvan tällaiseen roskaan…

Listaan vielä tähän muistutukseksi itselleni näiden herrojen ja rouvien yrityksiä, jotta muistaisin niiden käyttöä välttää:


Taloustutkimus
Suomen Lehtiyhtymä
Tokmanni-konserni
Kakkonen-Yhtiöt
Joensuun Kauppa ja Kone
Pick Import
Tarjousmaxi
Suomen Liikekiinteistöt
Putkela
Tarjoustalo
Vapaa Valinta
Robinhood
Maxi-Makasiini
Maxi-Kodintukku
Säästöpörssi
Maskun Kalustetalo
Ideapark
Halpahalliketju Hyvä Tuuri
Eurokangas
Sonay

ja tietysti sokerina pohjalla MTV3



Vielä tähän lopuksi näyte Lissun täysin epäasiallisesta käyttäytymisestä asiallista vierailijaa kohtaan. Se ettei näillä rihkamakauppiailla ja tyhjätaskukonsultilla ole mahdollisuus kahden miljoonan sijoitukseen, ei tee ideasta huonoa. Kyseinen yrittäjä ei todellakaan ansainnut tätä halveksivaa käytöstä, päinvastoin kannustus eteenpäin ja pahoittelu liikemiehen ajan tuhlaamisesta olisi paremminkin ollut paikallaan.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Mä oon hirveen pettynyt puhutaan maailmanlaajuisesta musiikkibisneksestä eikä säveltäkään ole kuuultu".

Lisa sen sanoi. Lisasta voi sanoa: "Puhutaan miljardibrändien rakentamisesta eikä mitään olla nähty"

Säälittävä.

Sukarin Topi oli porukan fiksuin, mutta se taitaakin olla vähiten kouluja käynyt porukasta :-)

Jaska Jokunen kirjoitti...

Kiitos Kari hyvästä kommentista!

Niin kuin jo aiemmin kirjoitin; en ole lyhyitä pätkiä lukuun ottamatta ohjelmaa seurannut. Laittamasi linkin takaa löytyy paljon mielenkiintoista tietoa. Ihmettelinkin jo millä eväillä esmes Lissu meinaa sijoituksiaan tehdä, kun näytöt ovat niin heppoisia, mutta sieltähän se selvisi. Ei siis meinaa tehdä ollenkaan. Hänkin ilmeisesti haki ohjelmasta vain ja ainoastaan TV-aikaa oman itsensä esittelyyn ja mainontaan.

Samalla tuli sitten selväksi myös hänenkin todellinen luontonsa ja talenttinsa tämän mediassa pyöritetyn design- ja brandiosaamisen sijaan. No puhkaisi sentään itse oman kuplansa. Säälittävä tapaus :(

Omaan ällöttävään kastiinsa ylsivät myös Kyösti Kakkonen ja Eero Lehti. Toivon, etten heidän tavoin käyttäytyviin luusereihin (ihmisenä menestymistä ei voi rahalla mitata) oikeassa elämässä törmää.

Kaija Wardin ja Toivo Sukari ansaitsevat edellisiin nähden ainakin osittaisen rehabilitoinnin. Wardin käytös oli näkemissäni lyhyissä otteissa aika maltillinen ja Sukari näyttää olevan aidosti rehti liikemies ja vain väärässä seurassa. Tätä en voi varmuudella väittää, mutta uskallan niin toivoa. Voinen siis jatkossakin kohtuullisin omintunnoin asioida Eurokankaassa, Maskussa ja Ideaparkissa :)