maanantai 5. toukokuuta 2008

Erehdyttävän natsimainen Citroen



Natsiaikaa tuskin koskaan saa täysin pestyä saksalaisuudesta, mutta tämä mainos suorastaan tulvii natsisymboliikkaa. Olisi ollut ehkä positiivisempikin tapa kuvata saksalaisuutta?

http://www.citroenc5.co.uk/how-german-are-you.asp

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuota...

En itse ole NIIN aiheeseen perehtynyt, mutta MISSÄ tuossa sitten oli Natsisymboliikkaa?

Anonyymi kirjoitti...

En ole perehtynyt minäkään, mutta olihan siinä se levitettysiipinen kotka ja taustalla soi kansallissosialistien tunnuslaulu (Lied muistaakseni nimeltään). Saksalaisuutta ilmensi varmasti myös ne saksanpaimenkoirat ja se, että heppu söi bratwursteja.

Silti en ymmärrä, että miksi "Sitikkaa" mainostetaan saksalaisittain, kun se on ranskalainen auto? Vai oliko pointti se, että saksalainenkin valitsee mieluummin ranskalaisen auton kuin saksalaisen?

Jaska Jokunen kirjoitti...

Symbolit on huolellisesti valittu:
• Kuljettaja on juuri sen näköinen kuin filmeissä "puhtaat natsi-arjalaiset" SS-pahikset ovat. Oikeasti vain pieni joukko saksalaisia näyttää tuolta.
• Ei liene sattumaa, että pätkä alkaa sotaisalla miekkailukohtauksella. SS-upseerit pitivät itseään ritarikuntana.
• Kulisseina oleva kartano on samankaltaisessa Alppimaisemassa kuin Hitlerin kotkanpesä Kehlsteinhaus
• Taustalla soi kansallissosialistien suuresti ihannoiman Wagnerin "Valkyrien ratsastus" oopperasta Valkyyria, joka kertoo natsien ihannoimasta germaanimytologiasta.
• Miekkailukohtauksen hävinnyt osapuoli on myös "puhdasrotuinen" ja käyttäytyy sen mukaisesti sotilaallisen jämäkästi.
• Ottelua seuraa sotilaallisen näköistä henkilökuntaa saksanpaimenkoirien kanssa (Hitler oli koiraihminen ja ihaili tätä rotua).
• Kartanon pihassa oleva kotkatunnus on samankaltainen kuin natsien kotkatunnus.
• Berlin -tienviitta kirjoitettuna fraktuuralla…
• Lopuksi Auto ajetaan Brandenburgin portin eteen, Natsit käyttivät porttia seremonioidensa näyttämönä ja siitä kehittyi tärkeä preussilaisen militarismin symboli heille.

Yksi tai kaksi edellä luetelluista voisi olla sattumaa, nämä kaikki yhdellä kertaa ei todellakaan ole vahinko. Ajatellaan asia näin, jos päähenkilölle lisättäisiin hakaristi-hihamerkki, niin muita kuliseja ei sitten tarvitsisikaan muuttaa…

Anonyymi kirjoitti...

tuo kaikki oli niin idyllisen perisaksalaista, kuin vain stereotyyppisesti voi vain ajatella.

loppu lienee kunkin oman mielikuvituksen tuotetta. kauneus samoin kuin kauheus on usein katsojan silmässä.

PS Oliko ne kolme skidiä, jotka katselivat miekkailukohtausta A. Hitlerin omia lapsia?

Jaska Jokunen kirjoitti...

Parahin Arja Lainen,

Olet varmasti oikeassa: "kauneus samoin kuin kauheus on usein katsojan silmässä." Juuri siksihän jotkin asiat muodostuvat symboleiksi.

Olet oikeassa myös tässä: "tuo kaikki oli niin idyllisen perisaksalaista, kuin vain stereotyyppisesti voi vain ajatella." Juuri näin, tosin saksassa käydessäni olen törmännyt tyystin erilaiseen perisaksalaisuuteen. Esimerkiksi sellaiseen kuin Marienhofissa (http://www.marienhof.de/).

Tässäkin mainoksessa olisi ihan helposti voitu ammentaa positiivisemmista stereotypioista. Jos tekee mainoksen nojaten kansallisiin symboleihin, niin olisi varmastikin järkevää välttää negatiivisia, ellei sitten ihan tarkoituksella halua viestiä jotakin muuta.

http://www.youtube.com/watch?v=epfhzTv1nMU

PS En tiennytkään, että A. Hitlerillä oli omia lapsia…

Anonyymi kirjoitti...

onkohan joku tekemässä kärpäsestä härkäsen aivan omalla mutu-arviolla?

btw onko tuon tenavista "lainatun" Jaska Jokus -kuvan copywright- / käyttöoikeudet kunnossa?

Jaska Jokunen kirjoitti...

Mitäs tuohon muuta voisi sanoa kuin: KVG

Google on sikäli hyödyllinen, että sillä löytyy helposti mielipiteitä. Ja ihan nopealla vilkaisulla voin sanoa, että vastaavia tulkintoja on todella paljon…

Jotain kertoo sekin, että uusnatsit White Pride -sivustolla (http://www.stormfront.org/forum/) selvästi pitivät näkemästään:

"I love that add,best add i have seen in years. Blond hair white man driving on hitlers roads with his favourite music in the background."

No ehkäpä tämä on vain sitikan taitavaa segmentointia…?

btw miksi sinua kiinnostaa J. Jokus -kuvan käyttöoikeudet? Liittyykö se jotenkin tähän sitikan mauttomaan mainokseen?

Anonyymi kirjoitti...

Tuo mainos olisi saanut todellakin jäädä tekemättä. MAUTON! :(

Anonyymi kirjoitti...

Googlaamalla helposti löytää omia harhaluulojaan tukevia osumia. Kaikkea lukemaansa ei kannata uskoa todeksi.

Natsikorttn käyttäjä EI ole automaattisesti oikeassa, vaikka niin luuleekin.

http://hikipedia.info/wiki/Natsikortti

PS Citroenin mainos on aika kiva omassa kategoriassaan.

Jaska Jokunen kirjoitti...

No mutta Arja hyvä,

Sinulla (ja muillakin pikkuvirkamiehillä) on Luojan kiitos oikeus omaan mielipiteeseen. Voit käyttää jatkossakin hikipediaa ajatustesi muodostamisessa ja niiden argumentoinnissa.

Kiitos nyt kumminkin kommentistasi ja, että jaksoit jakaa sen kanssamme. Kun hikipedian lainaamiseltasi ehdit, niin voisit leikkiä "mitä jos" -leikkiä.

Mitä jos vastaavien negatiivisten stereotypioiden pohjalta tehtäisiin juutalaisia tai mustia ilkkuva mainos. Loppuisi esittäminen hyvin nopeasti. Tai kuvittele, niin eihän sitä tarvitse edes kuvitella, mitä tapahtuisi jos pilkan kohteena olisivat arabimuslimit. Saattaisi siinä taas olla iltauutisissa äksöniä. Pilakuvastahan tässä nimenomaan on kysymys

:(

Tiedoksi kuitenkin, että asia on todella saanut Saksassa paljon huomiota, eikä kyse ole vain minun harhaluuloistani. Jos hikipediasta tiedon etsimisen sijaan käytät vaikka Googlea, niin saksaa taitavana löytänen mm. ne TV- ja radio-ohjelmat, jossa tätä mainosta paheksutaan.

Niin ja jos ei viestini tullut perille, lainaan vielä omia sanojasi varmuudeksi:

Hikipedian " käyttäjä EI ole automaattisesti oikeassa, vaikka niin luuleekin."

Anonyymi kirjoitti...

Voi teitä tyhmiä miehiä? Kuinka te jaksatte käydä noin pitkiä kinoja yhdestä TYHMÄSTÄ automainoksesta. Olihan se nyt aivan selvästi saksalaisille ilkeilevä mainos. En minä ainakaan haluaisi että meidän suomalaisten pimeistä historian hetkistä mainoksissa muistuteltaisiin. Mutta ei siihen onneksi meillä taida olla edes pelkoa, eihän meidän historiaamme maailmalla kukaan edes tunne. Saati että meistä oltaisiin kiinnostuneita.

Te miehet vain kinaatte autoista ja automainoksista. Tässä samalla blogilla oli paljon kiinnostavampi ja tärkeämpi teksti

http://www.storyofstuff.com/

Miksi ette puhu siitä? Paljon tärkeämpää olisi lopettaa koko autoista vouhottaminen ja alkaa tekemään ympäristöasioille jotain. Siis ihan tavallistenkin ihmisten kesken.

Jaska Jokunen kirjoitti...

Kiitos Sinulle Annie arvokkaasta kommentistasi. Olen aivan samaa mieltä. Jostain syystä on helpompi keskustella vaikka pedofiileistä, kuin muuttaa omia kulutustottumuksiaan. Yritän parantaa omalta osaltani tapani ja lopetan tästä sitikkamainoksesta kommentoinnin tähän, eiköhän siitä tullut jo kaikki oleellinen käsiteltyä.

Niin, todellakin, olisi kyllä hauskaa jos tuonne:

http://arvoposti.blogspot.com/2008/05/story-of-stuff-sos.html

– osioon tulisi enemmän mielipiteitä. Pidän asiaa erittäin tärkeänä. Ja vaikken olekaan kaikissa yksityiskohdissa storyofstuff.comin kanssa samaa mieltä, niin näin asian kuitenkin niin tärkeäksi, että laitoin heidän bannerinsa tuohon sivuun pysyväisluontoisesti.

Anonyymi kirjoitti...

Typerä ja mauton mainos kokonaisuudessaan..