perjantai 21. syyskuuta 2007

Mainosmaakarin syysale


Hyvä ystäväni Akseli kirjoittaa jälleen kerran täyttä asiaa. Näyttää siltä, että liike-elämän syöpä ei olekaan enää Akselinkin parjaama golf (ainakaan mainosalalla ja näin syksyllä), eikä muutoinkaan huono työn moraali, vaan huono laskutaito.

Uusin kognitiivinen dissonanssi löytyy Roskapostin tekstistä: Mainostoimiston työn hinnoittelun vaikeus... Akseli on törmännyt alkavaan mainostoimistoyrittäjään jolla ei todellakaan ole isoa itseluottamusta oman ammattitaitonsa arvosta, saati käsitystä bisneksen tekemisestä. Kyseinen helsinkiläinen mainosmaakari lupaa 1.200 eurolla:

  1. logon ja liikemerkin suunnittelu, sis. kolme luonnosta, graafisen ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat tiedostomuodot logosta
  2. käyntikortin suunnittelu ja painatus (sisältäen 200 kpl kortteja)
  3. lomakkeen/kirjepaperin sivupohjan suunnittelu
  4. kirjekuoren suunnittelu ja painatus 1000 kpl
  5. web-sivut yhdellä sivupohjalla, etusivu ja 5 alasivua
  6. lehtimainoksen suunnittelu


Sinänsähän on erittäin hyvä, että markkinatalous pitää kilpailun avulla huolen palveluiden hinnoista. Ja asiakkaanahan tämä kuulostaa erinomaisen hyvältä, mutta lopputuloksena ei voi olla kuin sutta ja sekundaa. Uskallan väittää kokemuksesta (olin aikanaan töissä mainostoimistossa, nyttemmin asiakkaana), ettei tuolla summalla yksinkertaisesti voi tehdä luvattuja töitä.

Painotyöt vähennettynä (lähtöluvut perustuvat Akselin laskelmiin) työn osuudeksi jää 800 euroa. Tämän työn tekemiseen kuluu varovaisestikin arvioiden yhdeltä monitoimihenkilöltä kaksi viikkoa, alkavalta yrittäjältä huomattavasti enemmän, elleivät työpäivät ja viikot ole aivan ympäripyöreitä. Kuukauden työstä katetta jäisi siis 1.600 euroa, josta sitten pakolliset kulut (koneet, ohjelmistot, muu kalusto, puhelin- ja laajakaistakulut, materiaalit, vakuutukset, eläkemaksut, asiakashankinta yms.) vähennettynä jää varsinaiseksi bruttopalkaksi alle tonni, vaikka töitä tekisi kotoaankin.

Entäs sitten luottotappiot, näillä hinnoilla ei yksinkertaisesti ole varaa luottotappioihin. Oheista pakettia tarjotaan kuitenkin otsikolla: Alkavan yrityksen starttipakettitarjous! Ensimmäisten vuosien aikana yli puolet uusista yrityksistä lopettaa toimintansa. Enkä usko rahavaikeuksissa kamppailevan yrittäjän maksusuoritusten priorilistalla mainostoimiston nousevan kovinkaan korkealle.

Kokemuksen mukaan juuri tässä alkavien yritysten joukossa on erittäin paljon markkinoinnillisesti ammattitaidottomia asiakkaita, suoraan sanoen hankalia ja paljon aikaa vieviä amatöörejä. Silti tämä mainosmaakari kirjoittaa nettisivuillaan:

Jotta suunnittelutyö parhaalla mahdollisella tavalla vastaisi yrityksenne tarpeita ja viestisi tarkoitetusti, koemme tärkeänä keskustella kanssanne esimerkiksi yrityksenne tavoitteista, arvoista ja päämääristä. Näin voimme hyödyntää tärkeitä arvoja suunnittelutyössämme ja saada ne näkyviin visuaalisessa ilmeessä.

Voin vain kuvitella paljonko tähän kaikkeen maksuttomaan konsultointiin palaa aikaa ja voimavaroja. Ja entä jos asiakas haluaakin itse suunnitella logonsa (näitäkin on) tai se on jo valmiina, eikä halua kortteja, lomakkeita ja kuoria. Myykö mainosmaakari loppupaketin, eli nettisivut ja lehti-ilmon 400 eurolla? Amatööriostajalle, joka on poistanut paketista konkreettiset painotyöt, voi olla todella vaikeaa perustella oleellisesti kalliimpaa hintaa…

Roskapostia kysyi: "Mitäköhän joku OIKEA graafisen ilmeen suunnittelutoimisto ko. työstä veloittaisi?"

Tutkiskelin konsernimme kirjanpitoa ja ynnäilemällä ihan tavallisen helsinkiläisen yleismainostoimiston toteutuneita kuluja, niin tulin yli 14.000 euron yhteissummaan. Siis reilusti kymmenkertainen veloitus, eikä kyseessä ole edes aivan kirkkaimpaan kärkeen kuuluva mainostoimisto.

Kuten jo aiemmin totesin: Ensimmäisten vuosien aikana yli puolet uusista yrityksistä lopettaa toimintansa. Arvoposti toivottaa kuitenkin arvoisalle mainosmaakarille pitkää ikää ja parempaa laskukonetta.

Ei kommentteja: