Mainonnan neuvottelukunta, joka edustaa mainosalan järjestöjä, teettää tutkimuksen ja saa yllätys, yllätys, tuloksen, että suomalaiset ovat yhä suopeampia mainonnalle. LOL. Vaikea kuvitella etujärjestöä, joka julkaisisi itseään paheksuvan tai huonoon valoon saattavan tutkimustuloksen.
Säälittävintä tässä ei kuitenkaan ole lobbareiden lobbaus, vaan mainosalustan (anteeksi median) kritiikitön toisto mm:
http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/09/26/Mainonta+ei+häiritse+suomalaisia/200723689/110 http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id70744.html
http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=11&news_id=200723702
http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1233115
TNS Gallup Oy:n Media-yksikkö kysyi 1 026:lta 15 vuotta täyttäneeltä suomalaiselta huhti-toukokuussa, mikä on heidän asennoitumisensa mainontaan. Jopa kriittisimmin suhtautuvien 65 vuotta täyttäneiden kuluttajien asenne oli selvästi aiempaa myönteisempi.
Väitän, että hiukan vähemmän tarkoitushakuisesti tehty tutkimus olisi löytänyt lisääntyvää tyytymättömyyttäkin. Mikä olisikaan ollut vastaus, jos tutkimuksessa olisi kysytty:
- Haluatko mainosten keskeyttävän elokuvan tai urheilulähetyksen?
- Häiritseekö, että maikkarin ohjelmat alkavat mainosten takia säännöllisesti vähintään viisi minuuttia ohjelmatietoja myöhemmin?
- Pidätkö spammista eli sähköisestä roska(mainos)postista?
- Häiritsevätkö Sinua internetissä ponnahtavat, välkkyvät ja metelöivät bannerit?
- Lisäävätkö miljoonasti toistetut halvat radiomainokset kuuntelunautintoasi?
- Haluatko lisää telemarkkinointia?
- Tutkitko innolla osoitteetonta mainospostia?
- Oletko ihastunut parkkitalossa lasinpyyhkijän alle törkätystä flyeristä?
- Parantaako ulkomainonta maisemia ja viihtyisyyttä?
- Pidätkö olutmerkkejä sopivina nuorison esikuvaurheilijoiden sponsoreina?
- Aiheuttavatko kaduilla ja tapahtumissa jaetut mainokset tarpeetonta roskaamista?
- Haluaisitko lisää kohdistamatonta yleismainontaa?
Koko tutkimuksen tasoa kuvaa hyvin saatujen vastausten älyllisyys, vai mitä mieltä olet tästä:
517 suomalaiselta kysyttiin lisäksi, miten mainonta vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. 62 prosenttia vastaajista sanoi ostaneensa joskus jonkin tuotteen tai palvelun mainonnan vaikutuksesta.
Aivan yhtä älytöntä kuin, ”Minuun ei mainonta vaikuta, ostan vain tunnettuja merkkituotteita”… :)
Enempää ei tämän tasoista ankkaa jaksa kommentoida, esitellään vaikka Mainonnan neuvottelukunnan fiksumpaa tuotantoa:
Lisää opetusmateriaalia: http://www.mediasmart.fi/
Mainonnan neuvottelukunnan jäsenet:
Aikakauslehtien Liitto
Mainostajien Liitto
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL
Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto
Sanomalehtien Liitto
Suomen Radioiden Liitto
Suomen Suoramarkkinointiliitto
Suomen Televisioiden Liitto STL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti