Amerikkalisten vainoharhaisuudesta tähän mainokseen liittyen uutisoi päivän Hesari:
Japanilaisen apinamainoksen tulkittiin pilkkaavan Obamaa
Julkaistu: 9:20 stt–reuters
Japanilainen matkapuhelinyhtiö eMobile on joutunut keskeyttämään mainoskampanjansa, sillä sen tulkittiin pilkkaavan rasistisesti Yhdysvaltojen demokraattisen puolueen presidenttiehdokasta Barack Obamaa.
Yhtiön maskottieläin apina esiintyy mainoksessa vaalitilaisuutta pitävänä poliitikkona, jonka kannattajajoukko heiluttaa kylttejä, joissa lukee "muutos". Mainoksesta suuttuneet bloginpitäjät tulkitsevat kylttien viittaavan Obaman muutosta lupaavaan vaalikampanjaan.
Yhtiön toimitusjohtajan mukaan mainoksen ei ollut tarkoitus loukata ketään vaan mainostaa yhtiön muutoshenkisyyttä. Hän myöntää kuitenkin, että mainoksen suunnittelussa ei otettu riittävästi huomioon kulttuurieroja.
Hindulaisuudessa, buddhalaisuudessa ja shintolaisuudessa apinoita voidaan pitää pyhinä, kun taas Yhdysvalloissa rasistit loukkaavat joskus mustia kutsumalla heitä apinoiksi.
2 kommenttia:
Amerikkalaisten vainoharhaisuudesta tässä näyttäisi vahvasti olevan taas kyse. Amerikkalaiset tuntuvat näkevät vähemmistövaltuutettumme tapaan rasismia aivan kaikkialla. http://pilakuvia.blogspot.com/2007/10/rasismi-levi.html
:)
Lähetä kommentti