Näin Voitonpäivän (День Победы , Den Pobedy) juhlinnasta toivuttuani ajattelin hetken miettiä totuutta, heidän totuutta, meidän totuutta ja median totuutta. Mikä on totuus? Onko sitä edes oikeasti olemassa? Mikä on propagandaa ja mikä mainontaa? Saako mainos valehdella? Vai peräti, odotetaanko sen valehtelevan? Haluammeko uskoa valheisiin?
Kummalla on suurempi vastuu, tilaajalla vai tekijällä? Kumpi on pahempi; yllyttäjä vai typerys? Jääkö katsojalle tai kuulijalle mitään vastuuta? Mikä on lainsäätäjän vastuu? Onko kaikki se sallittua, mitä laki ei nimenomaisesti kiellä?
Mikä on mainonnan teho? Kuinka paljon suunnittelun ja tuotannon virheitä voidaan mainonnalla korjata? Voiko huonoa tuotetta myydä hyvällä mainonnalla?
Olisi helppoa ottaa esimerkiksi vaikkapa lääke- tai kosmetiikkamarkkinointi, mutta asian arkipäiväisyys voisi hämätä vastausten löytämisessä. Kannattaa hetki miettiä jotain ulkopuolista, siis sellaista missä ei itse ole millään tavalla osallisena. Ainahan on helpompi arvioida muiden moraalia, kuin omaansa.
Ajatellaan, että herra Putin tilaisi Sinulta mainosvideon Venäjän armeijan rekrytointitarpeisiin. Saisit siis ihan itse suunnitella, käsikirjoittaa ja ohjata spotit.
Lyhyt briiffi: Tavoitteesi olisi nykyaikaistaa ja parantaa puna-armeijan ryvettynyttä imagoa sekä kannustaa asevelvollisia osallistumaan kutsuntoihin. Eikä haittaa jos samalla nostaisit kansan itsetuntoa ja pönkittäisit Kremlin valtaa.
Näyttäisivätkö mainoksesi tällaisilta?
Entä jos katsoisit tämän harrastelijavideon?
Sotilaiden äitien ihmisoikeusjärjestön mukaan Venäjän armeijassa noin 3 000 asevelvollista kuolee vuosittain hakkaamiseen tai tekee simputuksen vuoksi itsemurhan. Tilastoimaton määrä vammautuu, kuten laajasti julkisuutta saaneessa tapauksessa, jossa useiden tuntien ajan hakattu Andrei Sitšev menetti sukupuolielimensä sekä molemmat jalkansa.
Moraali ja sen miettiminen on meidän vapaudessa elävien etuoikeus. Diktatuurissa ei kuitenkaan aina ole helppoa tehdä omantuntonsa mukaisia ratkaisuita. Kuinka helppoa olisi ollutkaan jos toimeksianto olisikin tullut toisaalta? Tämänhän Sinäkin olisit voinut tehdä puhtain omintunnoin?
Tarvitseeko mainosmies omaatuntoa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti