keskiviikko 9. toukokuuta 2007

Me Minä epäonnistui

Markkinointi & mainonta – lehden nettisivuilla uutisoidaan taas yhden mainoskilpailun tuloksista otsikolla "Dynamolle ja Sdp:lle kevään Pahvi". Monesti aiemminkin nämä mainonnan kauneuskilpailut ovat osuneet otsaani. On siis taas pakko poistaa varmistin.


Tuomaristo valitsi mainostoimisto Dynamon suunnitteleman Sdp:n "Me Minä" -ilmoituksen Pahvi-ilmoituskilpailun parhaaksi. Pahvi-ilmoituskilpailun järjestää Markkinointiviestinnän toimistojen liitto MTL ja Helsingin Sanomat neljännesvuosittain.

Siis mainostoimistot ja media palkitsevat omia Hesarissa esitettyjä tekeleitään.

Tuomaristo - Dynamon vt. toimitusjohtaja Olli Freese, Recommendedin copywriter Harri Palomäki, Rauta-toimiston planner Timo Rantanen sekä RNO:n copywriter Kreetta Rautio - perusteli valintaansa seuraavasti:

"Ilmoituksen sijainti lehdessä vahvistaa mainosviestin yhteisöllisyyttä. Mielipidesivuilla lukijat ottavat kantaa maailman menoon, niin myös Sdp:n ilmoitus. Tila on otettu haltuun hienosti. Pelkistetty toteutus erottuu ja pysäyttää. Ilmoituksen kaikki elementit ovat kohdallaan."

Eikö ollut yllättävää, että taaskin tässä ja monissa muissa mainoskilpailuissa voiton vei mainostoimisto, jonka toimitusjohtaja itse istuu tuomaristossa? Tuomaristo on perustellut päätöstä ilmoituksen taiteellisilla avuilla, kuten "Tila on otettu haltuun hienosti. Pelkistetty toteutus erottuu ja pysäyttää."

Ketään ei sitten kiinnostanut, että mainos oli oikeasti erittäin huono? Tai jos sen paremmin sanoisin, niin eivät ainakaan tulokset puhu sen puolesta. Vaikkei toki SDP:n tappio ehkä näistä mainoksista johtunut, niin on vaikea nähdä niiden onnistumistaankaan.

Mitä väliä sillä onko tila otettu haltuun tai onko toteutus tyylikkään pelkistetty, jos se ei myy? Tämä mainonnan kauneuskilpailuttaminen on kuin kokkisota jossa kukaan ei välitä ruuan mausta. Palkittaisiinko siinä sodassa mustamakkara, joka kiiltelisi kauniisti mustana kenkäplankin voimalla?

Hei, HALOO! SDP hävisi vaalit todella selkeästi. Tästä on nyt Dynamon turha yrittää pestä käsiään tai lohduttaa toimimatonta mainontaa ostanutta asiakasta kauneuskilpailuvoitolla. Kyllä me ainakin hyvä kampanja tehtiin, voitettiin "rehti" kilpailukin sillä.

Juuri tällaiset ihmiset kiusaavat Ronald McDonaldiakin!

Ei kommentteja: