torstai 3. toukokuuta 2007

Canal+ spam

Kun ahneus ohittaa typeryyden, niin yleensä selittely ja hurskastelu alkavat. Näin myös tälläkin kertaa. Eilen Posti toi Canal+:n suorakirjeen lisättynä ohjelmistosta kertovalla uutiskirjeellä.

"Canal+:n asiakasviestintä astuu uudelle aikakaudelle - ja ympäristö säästyy." – otsikoidun kirjeen ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan kuinka tekniikka on mennyt 20 vuoden aikana eteenpäin. Enää ei ole tiiliskiven kokoisia kännyköitä ja eikä Canalillakaan ollut vielä www-sivuja…


"Tänä päivänä tilanne on toinen. Nyt kommunikoidaan reaaliaikaisesti, ja tietokoneet ja kännykät ovat yhä tärkeämpiä viestintävälineitä. Ympäristönäkökulmastakaan ei ole enää mielekästä lähettää tilaajille satojatuhansia asiakaslehtiä joka kuukausi, niin kuin CANAL+ on tähän mennessä tehnyt. Kuten kaikki vakavasti otettavat yritykset, haluamme kantaa kortemme kekoon ympäristön suojelemiseksi. Tästä syystä ohjelmalehtemme lakkautetaan. Kaikki CANAL+-lehden aiemmin sisältämä tieto on luettavissa kotisivuiltamme osoitteessa www.canalplus.fi..."

"…Koska haluamme edelleen pitää sinut mahdollisimman hyvin ajan tasalla CANAL+:n upeasta ohjelmatarjonnasta, tulet jatkossakin saamaan ohjelmistoamme käsittelevän painetun uutiskirjeen tietyin väliajoin. Olisimme kuitenkin erittäin kiitollisia, mikäli voisimme lähettää uutiskirjeitä suoraan sähköpostiisi. Jos et jo ole rekisteröitynyt, pyydämme sinua ilmoittamaan meille sähköpostiosoitteesi kotisivuillamme. "

Ja sama bullshit jatkuu:

"Asiakaslehden lakkauttamisen myötä voimme keskittyä entistäkin kokonaisvaltaisemmin ohjelmatarjontamme kehittämiseen ja tarjota tilaajillemme yhä laadukkaampia elokuvia ja sarjoja sekä kiinnostavampia urheilutapahtumia. "

Parahin Per Borgklint, sinä jos joku Canal+:n toimitusjohtajana ja edellä referoidun kirjeen allekirjoittajana tiedät, että markkinointi maksaa ja erityisen paljon suoramarkkinointi. Olisihan se toki kivaa, eli mukavaa jos voisi saada asiakkaat maksamaan omat kaupalliset tiedotteensa.

Argumenttisi ympäristön suojelemisesta tuntuu jotenkin oudolta. Mitenkä ympäristöä säästyy jos ohjelmatiedot nyt joka tapauksessa lähetetään edelleen supistettuna ja huonosti palvelevana uutiskirjeenä ja sen lisäksi asiakkaat tulostavat omilla tai työpaikan printtereillään ohjelmatiedot sähköpostista tai netistä? Mitenkä säästävät sadat tuhannet pikkutulostimet vs. iso painokone?

Herra Borgklint, uskallan väittää, ettei mainosbudjettinne leikkaus ja kustannusten siirto meille katsojille tuo katsottavaksemme yhtään laadukkaampaa tai kiinnostavampaa katsottavaa. Uskallan myös väittä, etteivät asiakkaanne halua yhtään enempää mainontaa sähköposteihinsa. Asiakkaanne haluavat vain yksinkertaisesti saada ohjelmatiedot helposti käytettävässä formaatissa. Asiakaslehti toimi tässä tarkoituksessa erinomaisen hyvin.

Noin yleisellä tasolla haluaisin kanta-asiakasmarkkinointinsa kuluissa säästöä hakevia toimitusjohtajia valistaa, että kuponkitarjoukseni on edelleen voimassa. Ja että perinteisen asiakkaan yhteystiedoilla postitetun suoramateriaalin teho on useimmissa tapauksissa edelleen täysin ylivoimainen sähköiseen suoraan nähden.

Ja hei, eivät asiakkaat niin tyhmiä ole, etteivät näkisi typerän vedätyksenne taakse. Ei edes Jokusen Jaska.



Ei kommentteja: