Kaikki kunnia YLE:lle hienosta ja hyvin palvelevasta ohjelma-arkistosta. Tämä jos joku on Yleisradion toimivimpia palveluita. Täältä (http://www.yle.fi/elavaarkisto/) löytyvät (Hakusanoina: mainonta, mainostoimistot) monet hienot helmet:
Miten ilmoitus syntyy (1949)
"Reklaamista" oli 1930-luvulla tullut "mainos". Leo Meller kävi tutkimassa, miten herra Mopsi saa myymättömät koiranpentunsa kaupaksi. Kävi ilmi, ettei mainostoimisto ollut kiinnostunut herra Mopsin vaan hänen tulevien asiakkaidensa mielipiteistä. 1940-luvun määritelmän mukaan mainonta oli "tuottajien tiedotustoimintaa kuluttajille".
Olisiko tupakkateollisuus sosialisoitava (1964)
Nuorison tupakointiin ei vuonna 1964 ehdotettu lääkkeeksi vain mainontakieltoa, ikärajoituksia ja hypnoosia vaan myös sosialismia. Ohjelma on tehty muutamaa vuotta ennen kuin sosialistiset koululaiset alkoivat vaatia kouluihin tupakkahuoneita.
1950-luvun julisteiden ihmiskuva (1950-luku)
Mainosjulisteet paljastavat mielenkiintoisia seikkoja aikakauden naiskuvasta. 1950-luvulla suomalaisten ulottuville tuli Coca-Colaa, länsiautoja ja farmarihousuja, vaikka siirtyminen maatalousyhteiskunnasta kulutuskulttuuriin ei käynytkään kädenkäänteessä. Pidettiinhän 1950-luvun lopulla autoa vielä turhana ylellisyysesineenä, ainakin jos sitä verrattiin pianon kaltaiseen hyötytavaraan.
Kannattaa tsekata, suosittelen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti