tiistai 8. toukokuuta 2007

Minä pyörin

Ford Motor Companyn kuuluva Volvo aloitti toimintansa kahdeksankymmentä vuotta sitten. Ensimmäinen Volvo, ÖV4 eli Jakob, valmistui vuoden 1927 keväällä. Volvon juuret Suomessa ovat miltei yhtä vanhat, sen ensimmäinen maahantuoja perustettiin heti seuraavana vuonna. Jo sitäkin ennen oli Turussa ehditty myydä ensimmäiset Volvot Keskusautohalli Oy:n toimesta.





Jos Volvo on vahvasti ruotsalainen brandi, niin on se myös perin juurin Suomalainenkin. 1950- ja 1960- luvuilla kymmeniä tuhansia suomalaisia muutti työn perässä Ruotsiin. Monet heistä päätyivät Volvon Torslandan-tehtaille.
Samaan aikaan Volvo Auto keräsi Suomalaistuotteita kruunuja vastaan vietäväksi Ruotsiin ja sai näin tuontilupia Volvoille. Myös suomalaiset alihankkijat ovat päässeet leivänsyrjään ja kansainvälistymään Volvon suojissa. Yhä 1970-luvun lopussa Volvo osti Suomesta enemmän kuin myi tänne autoja.

Suomalaiset ovat aina arvostaneet Volvoa. Sen markkinaosuus on meillä maailman toiseksi korkein, noin seitsemän prosenttia. Vieläkin näkee ajossa harrastajien huolella vaalimia PV444, Duett, Amazon ja Pyhimys – Volvoja.


Volvon markkinoinnin todellinen onnenpotku (Product Placement) tapahtuikin juuri Volvo P1800 – mallille, kun englantilainen tv-yhtiö osti sellaisen Pyhimys-sarjassa kurvailleelle päähenkilölle (Roger Moore).


Volvo tunnetaan nykyäänkin nopeista, mutta ennen kaikkea turvallisista autoistaan. Monet turvallisuusinnovaatiot ovat ensin esitelty Volvoissa ja yleistyneet vasta sitten myös muihin merkkeihin. Volvo on (Saabin kanssa) ainoita tehtaita maailmassa, jotka suunnittelevat ja testaavat autojaan myös hirvikolarin varalle. Volvo onkin sijoittanut paljon passiiviseen (onnettomuuksia vähentävään) ja aktiiviseen (loukkaantumisia estävään) turvallisuuteen.

1944 Turvakehikko
1944 Laminoitu tuulilasi

1959 Kolmipisteturvavyöt edessä

1960 Pehmustettu kojelauta
1964 Ensimmäisen selkä menosuuntaan asennettava lasten turvaistuimen prototyyppi
1966 Törmäysenergiaa sitovat törmäysvyöhykkeet edessä ja takana
1967 turvavyöt takaistuimella
1968 Niskatuet edessä
1969 Kolmipiste-rullaturvavyöt edessä

1972 Kolmipisteturvavyöt taakse
1972 Selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin ja lapsilukot
1973 Kokoonpainuva ohjauspylväs
1974 Energiaa sitovat puskurit
1974 Polttoainesäiliön sijoittaminen taka-akselin etupuolelle
1978 Lapsityyny

1982 Turvavöiden altaliukumisen estävä rakenne kaikilla istuimilla
1982 Laajakulmaiset ulkopeilit
1984 ABS-jarrut (Anti-lock Braking System)
1986 Lisäjarruvalo
1986 Kolmipisteturvavyö keskimmäiselle takaistuimelle
1987 Kuljettajan turvatyyny

1990 Integroitu lastenistuin
1991 SIPS-sivutörmäyssuoja (Side-Impact Protection System)
1991 Automaattinen korkeuden säätö etuturvavöissä
1993 Kolmipiste-rullaturvavyöt vakiona kaikilla istuimilla
1994 SIPS-sivuturvatyynyt (side-impact airbags)
1997 ROPS-kierähtämissuojajärjestelmä
1998 WHIPS-piiskanheilahdussuojajärjestelmä
1998IC-turvaverhot (Inflatable Curtain)

2000 ISOFIX-kiinnitysjärjestelmä lastenistuimille
2000 Kaksivaiheiset turvatyynyt
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Parannettu kierähtämissuojajärjestelmä (ROPS)
2002 RSC-kierähdyksenesto (Roll Stability Control)
2003 IDIS-järjestelmä (Intelligent Driver Information System)
2003 Takaturvavöiden muistuttaja (S40 ja V50)
2003 Uusi, patentoitu keularakenne vähentää törmäysvoimia
2004 Vettä hylkivä lasi
2005 Oviin asennetut IC-turvaverhot


Ihmiset jotka voivat melko vapaasti valita autonsa päätyvät usein Volvoihin. Tästä on selkeänä osoituksena Volvon erittäin suuri osuus työsuhdeautojen joukossa. Hyvänä esimerkkinä voisi mainita myös paavin. Saksalaissyntyisen paavi Benedictus XVI virka-auto on Volkswagen Phaeton – limusiini. Kesällä 2006 Paavi vaihtoi aiemmin henkilökohtaisessa käytössään olleen 1999 vuosimallin VW Golfinsa uuteen Volvon V8-moottorilla varustettuun XC90-malliin.


Paavin uudesta Volvosta, Volvo-nimi on muuten johdettu latinan sanasta volvere (minä pyörin), kiertää vatikaanissa oheinen kertomus:


Eräänä päivänä paavi lähtee asioilleen Rooman ulkopuolelle. Hän astuu uuteen yksityiseen Volvoonsa ja kuljettaja lähtee ajamaan moottoritietä. Paavi koputtaa ikkunaan ja sanoo, "Antaisitteko minun ajaa".

Kuljettaja sanoo, "Minun ei odoteta sallivan sellaista."

Paavi vastaa "Tämä on minun henkilökohtainen autoni, minulla on ajokortti ja kaikki. Enkä kerro kenellekään."

Kuljettaja ei vieläkään suostu. Lopulta paavi sanoo "Entä jos sanon, että antamalla minun ajaa pääsette suoraan taivaaseen."

Kuljettaja ajaa sivuun ja paikkoja vaihdetaan.

Paavi lähtee ajamaan. 90 km/t. 100 km/t. Hetken päästä hän suorastaan lentää tietä pitkin 150 km/t, kun poliisi lähtee perään ja ajaa heidät kiinni.

Poliisi tulee ulos autosta, koputtaa ikkunaan, paavi painaa ikkunan auki. Poliisi sanoo "Odottakaa hetki."

Hän menee takaisin radiolähettimensä luo kysyen päälliköltä "Mitä pitäisi tehdä kun pysäyttää jonkun TODELLA tärkeän?"

Päällikkö kysyy "Kuten kenet?"

Poliisi sanoo "Tarkoitan jonkun TODELLA, TODELLA tärkeän?"

Päällikkö kysyy "Kuka se on?"

Poliisi sanoo "Tarkoitan, että tämä kaveri on TODELLA, TODELLA, TODELLA tärkeä!!"

Päällikkö karjuu: "No kuka se oikein on?".

Poliisi sanoo "En minä tiedä, mutta hänellä on paavi autonkuljettajanaan!!"


Ei kommentteja: