Sakichi ja Kiichiro Toyodan vuonna 1933 perustama, Toyota Motor Company on noussut suurimmaksi autonvalmistajaksi kun se myi tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 2,35 miljoonaa autoa. Samaan aikaan 81 vuotta ykköspaikkaa hallinnut General Motors sai tyytyä 2,26 miljoonaan autoon.
Toyota Motor Companyn (Toyota, Lexus, Daihatsu, Hino, Scion) pitkä marssi autoteollisuuden maailmanvaltiaaksi alkoi 1950-luvulla, jolloin Toyotia alettiin myydä Yhdysvalloissa. Suomi sai kunnian vuonna 1964 toimia Toyotan Euroopan valloituksen sillanpääasemana ja koemarkkinana.
Heti Sodan jälkeen, jo vuonna 1947, sadastuhannes Toyota näki päivänvalon. Miljoonas auto valmistui vientiin vuonna 1969. Viiden miljoonan auton raja saavutettiin 1975, 10 miljoonaa jo 1979 ja 20 miljoonaa 1985. Kaksituhattaluvulle tultaessa valmistustahti on vain jatkanut kiihtymistään.
Vuoden 2006 maailmanlaajuinen tuotanto oli 9,04 miljoonaa autoa. Tänä vuonna Toyota aikoo myydä 9,42 miljoonaa ajoneuvoa.
General Motorsin eli GM:n (Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo, GMC, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saturn, Saab, Vauxhall) vanhimman osan Olds Motor Vehicle Companyn perusti Ransom E. Olds vuonna 1897. Viime vuonna GM valmisti maailman laajuisesti yhteensä 9,09 miljoonaa ajoneuvoa.
GM:n jatkuvat tappiot (2005 yli 10 miljardia ja 2006 yli 4 miljardia dollaria) ovat ajaneet sen vähentämään tuotemerkkejään, joita sillä on edelleen yli kaksi kertaa enemmän kuin Toyotalla, ja muutenkin kirkastamaan markkinointistrategioitaan. Samaan aikaan GM on joutunut luopumaan osuudestaan Subaruja valmistavassa Fuji Heavy Industries – yhtymästä ja Isuzu Motorsista Toyotan hyväksi.
Vastuu siitä kuinka pitkäikään Toyota saa pitää ykköspaikkansa, lankeaa pitkälti ensi vuonna markkinoille tulevalle uudelle Toyota Corollalle ja tuleville hybrid-autoille. Tässä kilpailussa General Motorsia tuskin auttaa edes sen yhteisyritys venäjällä Ladan kanssa.
2 kommenttia:
Kysympä vaan, että MITÄ SITTEN.
Onpa varmaan mukavaa liikkua herkästi ruostuvalla, rumalla ja surkeilla ajo ominaisuuksilla varustetulla tusina-paskalla.
Toyota hyi pentele.
Niin, tieto lisää tuskaa…
Toyotalla liikkumisesta en tiedä tuon taivaallista, en ole sellaista koskaan omistanut. Jännä ilmiö tämä, kuinka autot ovat niin tunteita herättäviä. Tässä tekstissä ei edes varsinaisesti puhuttu AUTOISTA, vaan AUTOTEHTAISTA ja lähinnä niiden tuotantomääristä.
Tarkkaavainen lukija saa varmasti paremman kuvan Jaska Jokusen automausta lukemalla blogissa aiemmin kirjoitetut:
http://arvoposti.blogspot.com/2007/04/sosiaalinen-itsemurha.html
http://arvoposti.blogspot.com/2007/04/totuus-nelivedosta.html
http://arvoposti.blogspot.com/2007/04/paras-tysuhdeauto.html
http://arvoposti.blogspot.com/2007/04/olenkin-jo-odotellut.html
http://arvoposti.blogspot.com/2007/04/titaanien-taisto.html
Lukeminen kannattaa aina…
Lähetä kommentti