keskiviikko 2. toukokuuta 2007

Soprano soikoon!

Sisäänpäin hymyillen olen tähän asti suhtautunut Sopranon sisäsiittoiseen (enkä nyt millään tapaa viittaa ilkeisiin vihjailuihin, enkä muutoinkaan mihinkään mitä yrityksen johdosta yleisesti kateellisissa markkinointipiireissä kerrotaan) vedätykseen julkisuudessa. Hupaisaa on ollut katsella kuinka Kampanja-lehti on muuttunut Soprano Oyj:n asiaa edistäväksi mainosläpykäksi.

Tuore esimerkki Kampanjan nettisivuilta, Viikon 17 päällimmäinen juttu:

Ollila edelleen myyntitykkien kuningas

Markkinointiviestinnän suurin vaikuttaja on puolestaan Ami Hasan. Toimistosarjoissa viime vuoden voittajat pitivät muuten pintansa, mutta viestintätoimistojen tunnetuimmaksi kohosi Soprano.

Kyse on siis kampanjan omasta kevätkyselystä, joka on luonnollisesti luettavissa myös Kampanjan huhtikuun numerossa. Todella yllättävää, että Soprano nousee tunnetuimmaksi omassa kyselyssään lol.

Toinen asia on lukuisat Sopranon itsensä tuottamat tarkoitushakuisesti muotoillut "tutkimukset", joiden avulla tullaan julkisuuteen omia tuotteitta ja palveluita promotoimaan. Häikäisevää on ollut myös se "ammattitaito" jolla esimerkiksi matkapuhelimien käyttäjätutkimuksessa oli unohtunut vastausvaihtoehdoista kolmanneksi suurin operaattori kokonaan pois.

Näistä vastauksista kuitenkin julkisuuteen saatiin hienoja prosenttilukuja kuvaamaan "Käyttäjien pääasiallisia operaattoriperheitä". Kätevää unohtaa markkinoilla eniten kasvanut haastaja operaattori vertailusta pois kokonaan kauniita käppyröitä pilaamasta. Ai niin, unohdin melkein kertoa itsestään selvyyden: käppyrät näyttivät oikein hyviltä Sopranon yhteistyökumppanioperaattorin kannalta…

Osallistuin tässä taannoin "Yrittäjien Kansalliseen Verkkokauppatutkimukseen". Tämän vaatimattomasti nimetyn hankkeen takaa paistoi selkeääkin selvemmin Sopranon tarkoitus markkinoida omaa Composer – verkkokaupparatkaisuaan. Mitä Sinä ajattelet tutkimuksesta jonka tuloksena saadaan oheinen uraauurtava ydintieto ja lisää Composerin tyrkytystä?:

Suurimmat syyt perustaa verkkokauppa:
1. Lisää myyntiä 70%
2. Kauppa aina avoinna 70%
3. Myynnin ja ostamisen helppous 67%
4. Kustannustehokkuus 58%
5. Lisää markkina-aluetta Suomesta 49%
6. Kansainvälisen myynnin mahdollisuus 34%

Suurimmat esteet verkkokaupalle:
1. Kauppa aina avoinna 70%
2. Myynnin ja ostamisen helppous 67%
3. Perustaminen on työlästä ja kallista 26%

Sähköiseen verkkokauppaan halutaan myös sähköiset markkinointikanavat:
1. Ryhmäkirjeet ja tiedotteet 80%
2. Sähköinen suoramainonta 63%
3. Asiakasrekisteri 63%
4. Tiedot taloushallintoon 52%
5. Asiakaskyselyt 29%
6. Verkkolehti 24%

Eipä aikaakaan kun sain Sopranolta vielä lisäpostia:

Kansallisen yrittäjähankkeen Verkkokauppa-tutkimukseen osallistuminen toi Sinulle arvonnassa kesäisen lahjan.

Lähetä meille yhteystietosi vastausviestinä, niin toimitamme palkintosi Sinulle ensi tilassa.

Kiitokset mielenkiinnostasi ja hyvää päivänjatkoa!

Voit tutustua uuteen Yrittäjän Verkkokaupparatkaisuun osoitteessa: www.composer.fi m


Kerrankin Jokusen Jaskaa oli siis onnistanut! Oikea arvontavoitto, mikähän se on, olisikohan se pullo hyvää viiniä tai kenties liput PoriJazziin? Äkkiä yhteystiedot paluupostina Sopranon asiakasrekisteriin…

viidentoista odotuksen täyteisen päivän jälkeen saan jälleen sähköpostia Sopranon Asiakaspalvelulta:

Hei,

voittamanne pieni kesäinen lahja postitetaan Teille ensi viikon kuluessa.

Aurinkoista päivää
toivotellen
Soprano Oyj


Olettehan käynyt tutustumassa sähköiseen myynti- ja markkinointi ohjelmistoon http://www.composer.fi/

Ai, se onkin nyt muuttunut pieneksi lahjaksi :( ja vielä viikko odotusta…

Vihdoin sain Sopraanolta postia, pieni kuori, mutta sisällä on selvästi jotain kovaa. Olisikohan siellä vaikka jokin kiva peli tai vaikka lasinaluset? Voi kettu, mikä tämä on? Ruosteisella jousella varustettu himmeli!!! Se on siis ruma WC-kyltti ja kirjeessä kehotus viedä se vaikka mökille. No, ihmisethän vievät mökeilleen kaikkea rumaa ja epäkuranttia, joille eivät kotoaan löydä käyttöä...

Tiedän kyllä hyvin, ettei lahjahevon suuhun saisi katsoa, mutta paljonko on tarvittu markkinointikonsernin luovuutta WC-kyltin lähettämiseen asiakkaalle? Ostaisinko näiden nerojen luovuutta myös oman työnantajani käyttöön?

1 kommentti:

Akseli kirjoitti...

Akseli kuittaa ja jatkaa:
http://roskapostia.blogspot.com/2007/05/evia-satama-soprano.html