Puutarhassani on kymmen-kunta aaria nurmikkoa. Niinpä nurmikon ja muun pihan välisiä reunoja on satoja metrejä. Nurmikko pyrkii alvariinsa leviämään näiden reunojen yli ja tähän tarpeeseen päätin jo viime syksynä hankkia moottorikäyttöisen reunaleikkurin.
Olen aiemmin ostanut Kone-Glansilta Salosta pientraktorin varusteineen ja lisäksi ainakin ruohotrimmerin. Syksyllä löysin Kone-Glansin nettisivuilta tarkoitukseen sopivan laitteen kohtuullisella hinnalla. Niinpä soitin heille ja yritin tilata kyseisen laitteen. Vastaukseksi sain melko tylyn toteamuksen, että kone on kausituote ja ettei sitä ole varastossa, eikä tilata ennen kevättä lisää.
No ajattelin, että onhan se noinkin. Onko sillä mitään väliä jos nurmikonreunat jäävät talvea vasten epäsiisteiksi, kyllähän lumi lopulta armahtaa ja peittää alleen?
Nyt jälleen keväällä ongelman tultua akuutiksi soitin Kone-Glansiin ja halusin tilata sen kaipaamani reunaleikkurin. Eipä kuitenkaan kiinnostanut kaupanteko heitä tälläkään kertaa. Vastaukseksi sain epämääräistä mutinaa siitä, että kyseisen erikoislaitteen kysyntä on hyvin marginaalista, kuulemma ainoastaan golfkentät, kartanot ja isot puistot niitä tarvitsevat, niinpä heillä ei niitä keväästä ja lupauksista huolimatta ole nytkään varastossa.
Koska tarvitsin ja halusin reunaleikkuria, niin kysyin myyjältä mitä tehdään, jotta sellaisen saisin? En siis kysynyt hintaa, saati tinkinyt, olisin ollut valmis kohtuudella maksamaan mitä pyysivät. Sain kuitenkin tylyn vastauksen: "Soita ens viikolla niin kattellaan…". No tuohon vastasin: "Kiitos kuulemiin" vaikkei tarkoitukseni ollut enää ikinä kuulla heidän tökeröitä selityksiään saati sieltä mitään ostaa.
Olisiko myyjälle ollut ylivoimaista jo syksyllä kysyä yhteystietojani ja nyt keväällä kertoa, että varastotavaraksi reunaleikkuria ei enää oteta, mutta ylimääräisillä toimituskuluilla sellainen voidaan kanta-asiakkaalle toimittaa? Tämä olisi ollut hyvää palvelua tai ainakin siihen olisin ollut tyytyväinen. Nyt keväälläkin olisi riittänyt myyjältä edes tahto tehdä kauppaa. Kyseinen tuote löytyy kuitenkin edelleen heidän nettisivuillaan maininnalla "Nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen".
Saamastani ala-arvoisesta palvelusta tuohtuneena hain Googlesta Trimrite – reunaleikkuria ja löysin maailmalta nettikauppoja, joista sen olisin voinut kätevästi tilata. Sen verran kuitenkin olin laiska, etten viitsinyt alkaa konetta itse maahantuomaan vaan pienellä lisähaulla löysin paremman, joskin miltei tuplasti kalliimman tuotteen Suomesta.
Mantis-Finland Sipoossa myy puutarhajyrsintä, jonka lisälaitteeksi saa tarvitsemani reunaleikkurin. Soitin siis heille ja sain ilokseni kuulla, että Mantis myöntää tuotteilleen sadan päivän tyytyväisyystakuun. Jos en syystä tai toisesta ole koneeseen tyytyväinen, voin kokeiltuani palauttaa sen ja menetän ainoastaan postikulut.
Palvelu Mantiksella oli muutoinkin ykkösluokkaa, tuotteita löytyi suoraan varastosta ja maksu onnistui MasterCardilla puhelimitse. Kaiken lisäksi antavat Mantis – koneille kahden vuoden ja niiden terille viiden vuoden takuun. Voi, kunpa olisin ymmärtänyt tilata Mantiksen heiltä jo syksyllä.
Samalla kun hain reunaleikkuria netistä, törmäsin mielenkiintoisiin kirjoituksiin Kone-Glansista. Näyttää siltä, että heidän tökerö asiakaspalvelunsa pelasti monelta jatkoharmilta. Hannu Karpollakin on heistä ollut asiaa. Vai mitä mieltä olette näistä?:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST&f=25&t=36868
Firma vaikuttaa kuitenkin hyvin menestyvältä, mutta kuinkahan kauan tällä tyylillä? Tuskin kuitenkaan enää toista viisikymmenvuotiskautta:
http://www.digipaper.fi/vip/2363/index.php?pgnumb=12
Herra toimitusjohtaja Kari Glans, vaikka ilmiselvästi markkinointineuvojen tarpeessa olettekin, sen verran rajaan aiempia kuponkitarjouksiani, etten missään tapauksessa teille Glansin perheelle töitä ala tekemään, enkä voi sitä muillekaan suositella…
Hallituksen jäsenet
Puheenjohtaja
Glans Kauko Kalevi
Varsinainen jäsen
Glans Kari Kalevi
Varsinainen jäsen
Glans-Laasonen Anneli Helena
2 kommenttia:
No johan nyt. Ostin kyseisestä yrityksestä pari viikkoa sitten puutarhajyrsimen ja ainakin silloin palvelu oli ihan ripeää - tosin kaupat tehtiin netin kautta olematta lainkaan hlökohtaisessa yhteydessä.
Itse masiinasta en voi vielä sanoa juuta enkä jaata. Jyrsijä on vielä kasaamatta, kun muokattavaksi aiottu pellonkulma on vielä vähän liian märkä.
Eli saapa nähdä alkaako kyrsiä, vai voiko hyvillä mielin jyrsiä ;-)
Omat huonot kokemukseni rajoittuvat lähinnä palveluun tai siis sen puutteeseen. Aiemmin ostamani traktori on laadukas jenkki-peli. Mitään moitittavaa en siitä ole löytänyt. Olisi se reunaleikkurikin voinut ihan hyvä olla, sitä en koskaan saa tietää…
Yleisemmin netistä löytämäni ja linkkaamani ongelmat näyttävätkin liittyvän piittaamattomaan asiakaspalveluun ja surkeisiin kiinalaishärveleihin.
Toivottavasti voit hyvillä mielin jyrsiä :) Laitappa viestiä tänne kokemuksistasi, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja.
Lähetä kommentti