Jälleen kerran "Arvoisa markkinoinnin päättäjä" sai postin mukana Taloustutkimuksen kyselyn markkinointia palvelevista yrityksistä. Uskoni kyseiseen tutkimukseen alkaa olla pikkuhiljaa mennyttä mm. näistä syistä:
- Sain tälläkin kertaa konsernirakenteemme vuoksi useita kyselylomakkeita. Siis myös väärillä yrityksen- ja työtehtävien nimillä. Viimeksikin palautin ne kaikki hyvin tarkoitushaluisella tavalla täytettynä :)
- Organisaatiossamme näitä samoja tutkimuksia saavat (ja täyttävät) useat henkilöt joilla ei ole työnsä puolesta kontaktia markkinointia palveleviin yrityksiin.
- Vastauksia kalastellaan antamalla lahjaksi DVD-elokuvia, Luonto- ja Ässä-arpoja. Tällä tavalla saadaan kyllä määrää, muttei välttämättä laatua.
- Kysymyslomake on 8-sivuinen, sekavasti suunniteltu ja pitää sisällään yhteensä tuhansia ruksauspaikkoja. Asiakastyytyväisyys osaan voi kuka tahansa vastata mitä tahansa. Kukaan ei mitenkään kontrolloi onko vastaaja koskaan ollut itse henkilökohtaisesti missään suhteessa kyseiseen yritykseen tai perustuuko kokemus vuosien takaiseen kontaktiin.
- Vaikka vastausohjeissa sanotaan: "Vastauksenne voivat olla omakohtaiseen kokemukseen perustuvia tai mielikuvan kaltaisia mielipiteitä", niin tähän puuduttavan pitkään kyselyyn tulee helposti vastanneeksi aika vasemmalla kädellä, myös niihin kohtiin josta ei oikeasti ole mitään järkevää kokemusta, saati mielipidettä. Monet vastaavat pelkästään palkinnon toivossa.
Mitenkä tämä tutkimus sitten pitäisi tehdä? Jo pelkästään tutkimuksen laajuuden vuoksi se pitäisi jakaa erikseen tutkittaviin osiin (mediatoimistot, mainostoimistot ja muut markkinoinnin palveluyritykset). Tutkimus tulisi tehdä henkilökohtaisena haastatteluna, niin että haastateltavien taustatiedot ovat edes jotenkin todennettavissa.
Ei sillä, ettei Taloustutkimus olisi varsin ammattitaitoinen ja paljon luotettavampi kuin monet muut tutkimustoimintaa harjoittavat tahot. Näillä halvoilla toimintametodeilla vain saa sitä mitä tilaa, epäluotettavia tuloksia.
2 kommenttia:
Kysypä Kokoomukselta Taloustutkimuksen luotettavuudesta :-)
Rakensin tuossa viime kesän ja syksyn aikana uuden hirsisaunan, minkä jälkeen Taloustutkimus lähestyi minua kyseisen hirsitalotoimittajan laskuun jopa kahdella eri tutkimuksella.
Niissäkin kyselylomakkeet olivat kertomuksesi mukaisia, joten eipä niitä vastauksia todellakaan tullut sen syvällisemmin mietittyä.
Vaan sainpa sentään kaksi Ässä-arpaa...joista toisella voitin vielä uuden arvan (joka tosin on edelleen hakematta).
juu.
Mutta miettikääpä niitä onnettomia yrityksiä, jotka näitä Taloussurkimuksen surkuhupaisia tutkimuksia ostavat.
Hutkimuslaitos pyrkii myymään näitä toimiala"tutkimuksia" sitten ko. alan yrityksille.
Jos oikein muistan niin hintaluokka on 1500 euron tietämissä kun niitä kerran vuodessa minullekin tyrkyttävät.
On hieman päässyt syntymään tutkimusalasta sellainen helppoheikkimeiniki nykyään.
Nämä Taloushutkimuksen ja Sopraanon kaltaiset tutkimukset ovat kaukana luetettavista tutkimuksista. Mutta sitä eivät asiakkaat ymmärrä.
Toisaalta ainahan tutkimuksista on saanut sellaisen tuloksen kun on halunnut ;-) vain hieman tulkintaa ja sitä paljon kuulua luovuutta...
Lähetä kommentti