tiistai 24. huhtikuuta 2007

Paras työsuhdeauto

Täysetutyösuhdeautoni täyttää kesällä kolme vuotta ja samalla sen leasing-aika päättyy. Valitessani uutta ajokkia seuraavaksi kolmeksi vuodeksi, mieleeni tuli kysymys, mikä on paras työsuhdeauto? Työsuhdeautoa ei tunnetusti valita samoin perustein kuin omistusautoa, vaikka on siinä myös samojakin piirteitä. Auton valintahan on ennen kaikkea brandivalinta ja tietysti aina myös rahakysymys.


Oma omistamaa autoa valitessa on pakko tehdä kompromisseja polttoainetalouden, jälleenmyyntiarvon ja huoltokustannusten kanssa. Täysetuautossa nämä seikat tulevat merkityksettömiksi, elleivät käänny suorastaan päälaelleen. Kun on kerrankin tilaisuus kokeilla sellaisia autoja joita ei muuten hankkisi, ei tilaisuutta kannata jättää käyttämättä.

Täytyisi siis löytää auto, joka on

  1. mahdollisimman hyvä ajettava
  2. tehokkaalla moottorilla varustettu
  3. paljon polttoainetta kuluttava
  4. vikaherkkä
  5. helposti ruostuva
  6. nopeasti arvonsa menettävä
Valinnan helpottamiseksi tarkastelen nyt vain uusia autoja ja kateusveron takia valinta täytyy löytyä mielellään alle 50.000 € hintaluokasta. Vapaan autoedun verotusarvo on tämän ylärajan kohdalla jo 905€/kk. Melko paljon, mutta onneksi maahantuojien businesshinta-käytäntö hivenen helpottaa. Koska ylärajaan pitää saada sisällytettyä normaalit varusteet (talvirenkaista metalliväriin ja lohkolämmittäjään jne.), niin käytännön ovh-hintakatoksi asetan 45.000€.


Ensimmäinen vaatimus, eli mahdollisimman hyvät ajo-ominaisuudet täyttynevät melko hyvin kaikissa tämän hintaluokan autoissa. Joten palataan niihin sitten uudelleen muiden kriteerien täyttyessä.

Riittävän tehokas moottori, sanotaan nyt vähintään 230 hv, rajaa vaihtoehdot tässä hintaluokassa näin:


  • Hyundai Sonata 3.3 V6 GLS A 38.400€
  • Kia Sorento 3.3 V6 EX A 42.990€
  • Mazda Mazda3 MPS 2.3 DISI Turbo 5ov 36.990€
  • Opel Astra OPC 2.0 Turbo 38.450€
  • Opel Zafira OPC 2.0 Turbo 44.975€
  • Opel Vectra 2.8 Turbo V6 Sport 5ov 39.550€
  • Opel Vectra 2.8 Turbo V6 Sport A 5ov 42.150€
  • Opel Vectra 2.8 V6 Turbo Wagon Sport 40.850€
  • Opel Vectra 2.8 V6 Turbo Wagon Spo. A 43.450€
  • Seat Leon Cupra 35.680€
  • Subaru Impreza Sedan 2.5 WRX 42.900€
  • Subaru Impreza Sportsw. 2.5 WRX 43.900€
  • Subaru Forester 2.5 XT WM 42.900€
  • Subaru Forester 2.5 XT WT A 44.900€

Vähän yllättäen, näillä kriteereillä listalta puuttuu tyypilliset työsuhdeautot ja ihan sporttisistakin autoistaan tunnetut: Alfa Romeo, Audi, BMW, Ford, Volkswagen ja Volvo. No, joko ihmiset valitsevat työsuhdeautonsa muilla perusteilla tai joutuvat tekemään isompia kompromisseja. :)

Tehot eivät tosiaankaan synny tyhjästä, joten polttoainetalouden kriteeri täyttynee edellisessä listassa ihan automaattisesti. Siirrytään siis vikaherkkyyteen. Se ei kyllä ole aivan yksiselitteinen ominaisuus, koska ei työsuhdeauton kanssakaan jatkuvasti jaksa pajalla rampata, vaikka huollosta sijaisauton tilalle saakin. Mutta jos korjata täytyy, niin mieluummin ALD:n autoa, kuin omaansa.

Ruotsin autokatsastuslaitoksen (www.bilprovningen.se) 2007 -raportissa, sarjassa 3 vuotta vanhat autot, vähiten hylättyjä kymmenen kärki oli:

  1. Audi A4 Quattro (0%)
  2. Mazda MX5 (0%)
  3. Volvo C70 (0%)
  4. Ford Fusion (0%)
  5. Subaru Forester (1%)
  6. Toyota Yaris (1%)
  7. Subaru Impreza (1%)
  8. Ford Fiesta (1%)
  9. Hyundai Getz (1%)
  10. Audi A4 (1%)

Vastaavasti eniten hylättyjä kymmenen kärki oli:

  1. Opel Vivaro kombi (42%)
  2. Renault Laguna Touring (37%)
  3. Renault Espace (35%)
  4. Renault Laguna (31%)
  5. Volvo XC90 Diesel (27%)
  6. Volvo XC90 (23%)
  7. Ford Mondeo farmari TDI (23%)
  8. Opel Zafira (21%)
  9. Chevrolet Trailblazer (20%)
  10. Renault Kangoo (19%)

Suuren saksalaisen autokatsastajan Technische Überwachungs Verein vuosittain julkaistavassa TÜV 2007 vikaraportissa 2-3-vuotiaat autot, kymmenen parasta olivat:

  1. Opel Meriva 1,8 %
  2. Ford Fusion 2,6
  3. Honda Jazz 2,8
  4. Mercedes-Benz A-sarja 3,0
  5. Mercedes-Benz SLK 3,0
  6. Volkswagen Touran 3,0
  7. Ford Fiesta 3,1
  8. Mazda 6 3,1
  9. Audi A8 3,2
  10. Porsche Boxster 3,2

Ja saman raportin kymmenen huonointa olivat:

  • 104. Fiat Doblò 10,4
  • 104. Ford Galaxy 10,4
  • 106. Chrysler Voyager 10,6
  • 107. Peugeot 406 11,2
  • 107. Renault Laguna 11,2
  • 109. Citroën Saxo 11,3
  • 110. Chrysler PT Cruiser 11,4
  • 110. Seat Alhambra 11,4
  • 112. Volkswagen Sharan 11,5
  • 113. Kia Carnival 25,1

Katsastuksessa ilmenevät viat eivät kuitenkaan käyttäjän kannalta ole niitä pahimpia. Pahinta on ehdottomasti tienpäällä esille tulleet ongelmat. Saksalainen autonkäyttäjien järjestö ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on kartoittanut eri automallien tielle jäämisen tekniset syyt ja pistänyt (ADAC Motorwelt-lehti, toukokuu 2006) autot paremmuusjärjestykseen.

Kokoluokkiensa parhaat ovat Audi A2, Mazda 323, Mercedes-Benz C-sarja, Audi A6/S6, BMW 3-sarjan Cabriolet, Toyota RAV4, Mazda Premacy ja Mitsubishi Space Star. Useimmin tielle jättäneet mallit olivat Opel Omega vm. 2001, 66,2 kertaa, Renault Mégane vm. 2002 65,8 kertaa ja Renault Kangoo vm. 2002 65,1 kertaa verrattuna tuhanteen liikenteessä olevaan autoon.

Kriteereissä mainittu ruosteherkkyys ei varmaankaan tule tämän hintaluokan autoissa, niiden kolmen ensimmäisen vuoden aikana esille, joten voimme siirtyä suoraan arvonalenemiseen. Glass´s – niminen englantilainen yritys on laskenut autojen jäännösarvoja jo lähes 80-vuoden ajan. Nämä heinäkuussa 2004 kerrotut 3-vuotiaiden käytettyjen hyvityshintojen vaihtelut antanevat suuntaa arvonalenemiseen myös meillä suomessa:

PIKKUAUTOT

Parhaat arvon säilyttäjät

  1. Toyota Yaris 50.1%
  2. Renault Clio 49.8%
  3. MG ZR 49.0%
  4. Skoda Fabia 48.7%
  5. Peugeot 206 47.1%
Huonoimmat arvon säilyttäjät


  1. Vauxhall Corsa 38.1%
  2. Fiat Punto 36.1%
  3. Ford Fiesta 34.0%
  4. Suzuki Swift 30.6%
  5. Subaru Justy 29.8%

PIENET PERHEAUTOT

Parhaat


  1. Volkswagen New Beetle 54.7%
  2. Volkswagen Golf 54.5%
  3. Seat Leon 49.2%
  4. Alfa 147 48.5%
  5. Honda Civic 46.8%
Huonoimmat


  1. Proton Impian 34.4%
  2. Proton Satria 31.7%
  3. Daewoo Lanos 30.0%
  4. Fiat Brava 29.3%
  5. Proton Wira 25.7%

TILA-AUTOT

Parhaat


  1. Honda Stream 46.1%
  2. Kia Carens 44.8%
  3. Fiat Multipla 44.3%
Huonoimmat


  1. Renault Scenic 42.6%
  2. Daewoo Tacuma 41.7%
  3. Citroen Xsara Picasso 37.9%

SUUREMMAT PERHEAUTOT


Parhaat

  1. Volkswagen Passat 47.5%
  2. MG ZT 46.9%
  3. Chrysler PT Cruiser 45.7%
  4. Skoda Octavia 44.7%
  5. Toyota Avensis 40.2%
Huonoimmat


  1. Mitsubishi Carisma 29.6%
  2. Mazda 626 28.7%
  3. Fiat Marea 22.6%
  4. Daewoo Nubira 21.3%
  5. Citroen Xantia 20.0%

PREMIUM-luokka

Parhaat


  1. BMW 3-sarja 57.8%
  2. Audi A4 56.6%
  3. Lexus IS200 55.6%
Huonoimmat


  1. Volvo S60 42.1%
  2. Saab 9-3 41.1%
  3. Volvo S40 40.4%
Aivan tieteellisesti lukujen ja numeroiden valossa päätöstä ei voi tehdä. Tietysti loppujen lopuksi täytyy ottaa valinnassa muitakin asioita huomioon, kuten perheenjäsenten mielipiteet, vastuu ilmastonmuutoksen kehittymisestä, käytännöllisyys vapaa-ajan käytössä ja tärkeimpänä oma tunne parhaasta mallista.

Näitä lukuja ihmeteltyäni ja monia huolellisia koeajoja tehtyäni löysin itselleni uuden kulkuneuvon siitä ensimmäisestä listauksesta.

Miten Sinä tekisit valintasi?

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen avaus varsinkin tällaisen jonkun asteen autohulluuteen taipuvaisen lukijan kannalta.

Viimeksi työsuhdeautolla ajellessani allani oli Pontiac Firebird Formula 5.0 TPI, joka varmaan vastaa aika monelta osin "vaatimuksiasi".

Tämän vuosituhannen ajan olen ajellut omalla autolla ja silloin on järki ohjannut valintaa. Jopa niin pitkälle, että nyt ajelen Skoda Roomsterilla. Harkinnassa kyllä on sen rinnalle vanhan Ford Mustangin hankinta, kun viime vuonna luovuin -64 mallisesta avo-Oldsmobilestani.

Tuosta alkuperäisestä listastasi olisin varmaan valinnut tuon Zafiran, kun näin maaseudulla asuvana ja harrastuksienkin takia tarvitsen tavarankuljetuskapasiteettia tavallista enemmän.

Ihan oikeassa elämässä en kuitenkaan ostaisi mitään noista. Enkä ottaisi työsuhdeautoksikaan, jos toisen palveluksessa olisin. Vanhana hippinä olen alkanut kiinnittää huomiota ympäristöasioihin ja siksi paljon polttoainetta kuluttavaa autoa ei enää jokapäiväiseen käyttööni tule.

Jaska Jokunen kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Jaska Jokunen kirjoitti...

Onnittelut, Sinulla Kari on selvästi hyvä automaku! Pontiac Firebird vastaa hyvinkin käsitystäni tieteellisesti valitusta työsuhdeautosta. Ex-yhtiökumppanillani oli aikanaan työsuhdeautona Firebirdin sisarauto Chevrolet Camaro IrocZ. Tällä autolla tuli sitten kierreltyä suomea ristiin rastiin. Hieno peli!

Kuinka uskottavaa tämä lieneekään kirjoitusteni jälkeen, mutta perheemme oma omistama, vaimoni auto, on jo kolmatta kertaa peräkkäin Skoda. Tällä kertaa hän valitsi Superbin, itse olisin varmaan helpommin päätynyt valitsemaasi Roomsteriin. Skodat ovat toimineet todella luotettavasti ja olleet hyviä ajaa. Edellisellä Skodalla teimme jopa kesälomareissun Euroopassa, vaikka (tai siitä johtuen) itselläni oli tilapäisenä työsuhdeautona turbosaabi.

Niin kuin kirjoitin, omistusautot valitaan eri perustein kuin työsuhdeautot :)

Anonyymi kirjoitti...

http://www.sportscarcenter.fi/uudetautot_info.asp?try_id=0&tuo_id=138

Jaska Jokunen kirjoitti...

Tuo Chrysler 300 C on myös kaikin puolin hieno valinta työsuhdeautoksi. Täyttää kaikki muut kriteerini paitsi hinnan, jonka se ikävä kyllä ylittää reilusti...

Kiitos kuitenkin hyvästä huomiosta :)

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä kyllä ! Jonkunhan on ajettava ne kalliit kilometrit ensin pois ja useimmiten ne ajetaan juuri työsuhdeautoilla. Harvallapa yksityisellä on varaa aivan kyseisten kriteerien kärkipäähän ilman kompromissejä mutta hyvän puskurin omaavalla yrityksen "kulta- tai platinakortilla voi tunnottomasti kasvattaa itsetuntoa... Kieltämättä raju Subaru nahka verhoilulla saisi itse kullekin väristyksiä aikaiseksi. Kaikki mikä liittyy jotenkin hauskanpitoon, ikävä kyllä vain maksaa... Kerranhan sitä vaan eletään ja kaikki on katoavaista, joten miksipä ei nauttisi vaikkapa autoilusta silloin, kun siihen annetaan tilaisuus. Jos auto on työkaluna, niin sen on oltava sellainen, jolla viihtyy tienpäällä ilman suurempia murinoita. Tehokas vääntävä moottori on eräs avaintekijöistä ja antaa vastinetta monelle muulle kululle ja ominaisuudelle. Harrastustoimintaa tukevat monesti hyvät tilat matkustajille ja tavaroille/varusteille. Korkeampi maavara tuo monille lisäarvoa huonoilla mökkiteillä ( lue muualla, poislukien uusimmat moottoritieosuudet ) ja useissa harrastuksissa kuten kalastus ja metsästys. Kaikkiaan paras lienee se, josta tuntee saavansa parhaan vastineen omiin tarkoituksiinsa olipa se sitten mitä tahansa cruisailusta vaunun vetoon.