perjantai 13. huhtikuuta 2007

Sosiaalinen itsemurha

Naapurin uudesta autosta ja brandista tuli mieleeni, että juuri auton valinta on brandikysymys. Tänä päivänä kun Chevrolettejä tehdään Koreassa, Toyotia Turkissa ja Volvoja Belgiassa tai Skodia lännemmässä kuin Volkswageneita. Huvittaa kuinka usein kuule sukulais/naapurinmiesten puhuvan kuinka saksalaiset autot sitä ja ranskalaiset autot tätä.

Voiko juuri minkään muun tuotteen ostopäätös olla näin tunnepohjaisen päätöksen tulos? Oikein säälittää kuinka autosta onkaan muodostunut niin omistajalleen leimaa antava symboli. Nekin jotka ostavat järkisyin, siis TM-testien kertomien arvojen perusteella, kertovat itsestään paljon enemmän kuin luulevatkaan.

Eräs nuorempi sukulaiseni sanoi osuvasti, ettei voisi käydä tietyssä kaupassa tai käyttää x-merkkisiä tuotteita, koska se olisi ”sosiaalinen itsemurha”. Itselleni juuri Turkissa valmistettu puolaisella dieselmoottorilla varustettu harmaa Toyota Avensis olisi sellainen.

Kertokoon tämä minusta mitä hyväänsä, mutta huvittaa kuinka helposti voisin perustella itselleni jos jonkinlaisen auton. Nyt ajan turbovolvolla ja tilauksessa on citymaasturi, mutta yhtä hyvin voisin hankkia myös saksalaisen avoauton tai englantilaisen klassikon. Yhtä koomista on, että joka hankinnan jälkeen olen ollut tyytyväinen ”järki ratkaisuuni”.

Varsinkin näin keväällä on hauska katsoa kuinka järki ja tunteet kuljettavat oikuttelevaa sydäntäni parhaan klassikkoromaanin juonenkääntein.

Ei kommentteja: