Herra Akseli puhuu taas tapansa mukaan asiaa blokissaan. Tällä kertaa aiheena ovat Suomen elokuvasäätiön käsittämättömät rahan jaot. Näin ulkopuolisen silmin kyse on todella törkeästä verovarojen tuhlauksesta. Vaikka summat ovat pieniä, niin niitä jaetaan sitäkin enemmän. Muutama esimerkki:
* Buena Vista Home Entertainment (=Disney) on saanut 8.000 euroa taidepläjäys Levottomat 3 levittämiseen DVD-formaatissa marketteihin.
* Video/ DVD -levitystukea on saanut myös Duudsonit elokuva.
* Solar Films Oy, Paha maa, elokuvan suojaus piratismia vastaan, 7 900 euroa.
* Kummelin Jackpot on saanut DVD-levitystuen lisäksi tukea englanninkieliseen käännökseensä yhteensä yli kymppitonnin.
Eniten kuitenkin ihmetyttää monikansallisten suuryritysten nauttima elokuvien maahantuontituki. Tämä tuntuu olevan suoranainen rahastusautomaatti. Esimerkiksi Nordisk Film Theatrical Distiribution Oy sai Ruma ankanpoikanen & minä -elokuvaan 30 000 euroa. Nordisk Film on osa Egmont-konsernia, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista mediayhtiöistä Liikevaihto vuonna 2005 oli 1173 miljoonaa euroa. Ugly Dyckling and ME! oli myyty Jo ennen valmistumistaan mm. Saksaan, Slovakiaan, ent. Jugoslaviaan, Ruotsiin, Suomeen, Norjaan, Islantiin, Ranskaan, Hollantiin, Brasiliaan, Tsekkeihin, Itävaltaan, Unkariin, Indonesiaan, Puolaan, Portugaliin, Venäjälle, Turkkiin, Kiinaan, Thaimaahan ja Meksikoon.
Miksi siis verovaroin tuetaan Disneyn kaltaisia suuryrityksiä markkinoimaan jo muutenkin menestyviä ulkomaisia elokuvia? Jos tällaisia tukirahoja on ylipäätään tarve levitellä, niin eikö juuri nuorten elokuvantekijöiden mahdollisuuksia ja nimenomaan vaihtoehtoisten elokuvien tekemistä olisi syytä tukea. Nyt rahat valuvat aivan suoraan rahan ahneiden bisnesmiesten pohjattomaan lompsaan, joilla sitten tehdään b-luokan filmejä. (Levottomat III 420.000 euroa, Pahat pojat 770.000 euroa, Hymypoika 695.000 euroa jne.)
Säätiön toimitusjohtajana vastuussa tästä älyttömästä tuhlailusta on vihreiden Irina Krohn. Toisaalta, koska olisi ollut politiikkojen edun vastaista tukea suuria mediataloja? Niin ja samassa veneessä ovat usein myös markkinoinnin ja mainonnan tekijät.
Tuntemattoman sotilaan on nähnyt elokuvateattereissa peräti 2,8 miljoonaa katsojaa, joten se on kaikkien aikojen katsotuin elokuva Suomen elokuvateattereissa. Lisäksi jokavuotinen tv-esitys itsenäisyyspäivänä ja massiivinen Market-jakelu isänpäivän sekä joulun sesonkeina (kappalehintaan 16,95 €).
Onhan se toisaalta ymmärrettävää, että leffa saa 15.000€ markkinointi- ja levitystukea. Alkavathan markkinat olla jo aika hyvin kyllästyneet ja tuote on enää lypsylehmävaiheessa. Yrittäisitte itse markkinoida näin loppuun kaluttua luuta ilman tukiaisia. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti