Auton valmistuksessa on vaikea tehdä kunnon tulosta pelkillä perusautoilla. Kilpailu niissä on yksinkertaisesti aivan liian kovaa. Tämä selittänee autotehtaiden satsaukset brandimarkkinointiin ja kovan hingun päästä automalleillaan premium-ryhmään.
Hyvänä esimerkkinä tästä ovat Toyotan Lexus, Nissanin Infiniti, Hondan Acura ja Fordin Jaguar, Range Rover sekä Volvo. Toinen tapa tehdä sama asia on tuoda markkinoille perusautoista tehokkaammalla moottorilla ja runsaammalla varustuksella kuorrutettuja erikoisversioita, kuten Skoda Octavia RS tai Honda Civic Type R.
Menestysresepti on yksinkertainen: Perusauton kanssa jaetut alhaiset kustannukset yhdistettyinä premiumbrandin reiluun katteeseen. Valmistajan kannalta auton kilohinta onkin eri merkeillä ja malleilla lähes sama. Brandi on se lisäarvo jolla tehdään tulosta. Monien valmistajien autot koostuvat 70–80 prosenttisesti samoista komponenteista, mutta lopputulokset näyttävät kuitenkin erilaisilta, niin kuin hintalaputkin.
Fordin suojissa Jaguar on lähtenyt toden teolla testaamaan brandinsa rajoja. Nopeista urheiluautoistaan ja loistoluokan sedaneistaan tunnettu valmistaja on tuonut markkinoille diesel-mallin ja heti perään myös farmarimallin. Jaguaarin tuottama etuvetoinen kansanmalli X-type puolestaan perustuu pitkälti Ford Mondeon tekniikkaan.
Kova vääntö tullaan näkemään lähivuosina automaailman suunnannäyttäjien, siis saksalaisten premiumbrandien, kesken ykköspaikasta. Paikasta auringossa kisaavat perinteisesti Mersu ja BMW, mutta Audi on jo vaihtanut pienempää pesää ja laittanut tallan pohjaan.
BMW on kepittänyt laatuongelmiensa kanssa kamppailleen, aiemmin niin selkeän ykkösen, Mersun ohi. Vuoden 2005 tilastojen mukaan BMW:tä tehtiin 1,122 milj. ja Mersuja 1,092 milj. kappaletta. Samaan aikaan puolestaan valmistettiin 823.136 Audia. Vaikkei näistä luvuista sitä pystykään päättelemään, niin etu on selvästi Audin puolella.
Audin tuotannon takana on VAG-konsernin tuki (VW 3.051.878 kpl, Skoda 494.127 kpl ja Seat 405 019 kpl, Bentley 9.560 kpl, Lamborghini 1.436 kpl ja Bugatti muutama kappale vuodessa käsityönä). Tämä merkitsee yhteensä siis lähes viiden miljoonan auton tuotantokoneistoa. Mersullakin on DaimlerChryslerin, maailma toiseksi suurimman autotehtaan, tuki taustajoukoissaan (Chrysler 733.869 kpl, Dodge 1.367.000 kpl, Jeep 625.100 kpl, Smart 124 300 kpl ja Maybach noin 1.000 kpl). BMW:lle Ministä (184.357 kpl) saati Rolls-Roycesta (796 kpl) ei juuri ole ollut apua tässä kilpailussa.
Mersun vaikeutena on ollut konsernin amerikkalaisen osan jatkuva tappiollisuus. Chryslerin moninaisena ongelmana ovat lisäksi suuret eläkevastuut. Julkisuudessa onkin esitetty Chryslerin tulevan myyntiin lähitulevaisuudessa.
Tehdas ennustaa Audin valmistusmääriksi kolmen vuoden päästä 1,114 milj. kappaletta. Ralph Weyler, Head of Marketing and Sales, lupaa toiveikkaana vuoden 2015 lopussa Audille paalupaikan.
perjantai 27. huhtikuuta 2007
Titaanien taisto
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti